Публікації

ЗЛОВЖИВАННЯ ОРГАНІВ АРХІТЕКТУРИ ТА МІСТОБУДУВАННЯ  ЧИ ПРОГАЛИНА В ЗАКОНОДАВСТВІ?

ЗЛОВЖИВАННЯ ОРГАНІВ АРХІТЕКТУРИ ТА МІСТОБУДУВАННЯ  ЧИ ПРОГАЛИНА В ЗАКОНОДАВСТВІ?
Отримати вихідні дані для проектування при реалізації проекту будівництва – одна із важливих стадій реалізації проекту будівництва для кожного забудовника. В одному випадку отримання та реалізація вихідних даних для проектування можуть не  являють жодних складнощів для замовника будівництва, тоді як в іншому випадку отримати такі вихідні дані стає цілою перепоною в реалізації всього проекту. Що стоїть за складністю отримання замовником будівництва містобудівних умов та обмежень, без яких стає не можливим проектування об’єкту ?
Законодавство визначає вичерпний перелік документів, які подаються на отримання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, як і містить перелік підстав для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень. Що здавалося не має призводити до будь-яких  ускладнень при зверненні забудовника за отриманням містобудівних умов та обмежень.
Однак на практиці ситуація дещо інша - отримати містобудівні умови та обмеження в більшості випадків є непростим випробуванням, а іноді стає неможливо без захисту забудовником прав в суді.  Всім відомо, що причиною такої ситуації є зловживання та корумпованість місцевих органів містобудування та архітектури.
На практиці, однією із ситуацій на якій зустрічається не поодинокі зловживання є будівництво декількох об’єктів на одній  земельній ділянці з отриманням забудовником окремих містобудівних умов та обмежень для кожного об’єкту будівництва. В законодавстві є певні прогалини по цьому питанню. Вказана законодавча неврегульованість створює передумови для можливості кожним місцевим органом містобудування та архітектури застосовувати закон по різному, зловживаючи своїми повноваженнями. Відомою для учасників ринку будівництва є позиція місцевої архітектури, згідно якої дозволяє реалізації даних містобудівних намірів має відбуватися одночасно за  одними «містобудами» або ж поступово  шляхом скасування отриманих перших «містобудів» щодо одного об’єкту будівництва та отримання взамін інших містобудівних умов та обмежень вже на два об’єкта будівництва.
Так Юридична фірма L&Partners, супроводжуючи реалізацію містобудівних намірів одного із забудовників на території Київської області, за результатами проведеної комунікації з місцевим органом архітектури та містобудування, звернулася в інтересах забудовника до регулятора сфери містобудування - Міністерства розвитку громад та території України за роз’ясненням практики застосування законодавства в сфері містобудування при отримані замовником будівництва декількох містобудівних умов та обмежень на одну і ту ж земельну ділянку.
У відповідь на запит Мінрегіон повідомив про те, що положеннями чинного законодавства не передбачено отримання дозволу на видачу декількох містобудівних умов та обмежень на одну  земельну ділянку як і не передбачено заборони у їх видачі в такому випадку. Тобто регулятор містобудівної сфери відніс питання визначення підстав для видачі двох містобудівних умов та обмежень на одну земельну ділянку до дискреційних повноважень органу архітектури та містобудування, який при розгляді заяви замовника може як видати такі містобудівні умови так і  відмовити у їх видачі. По даний час проблематика з врегулюванням видачі містобудівних умов та обмежень для декількох об’єктів будівництва на одній земельній ділянці залишається неврегульованою. При цьому оскільки   орган містобудування та архітектури за містобудівними має діяти з підстав, в спосіб та в межах повноважень передбачених чинним законодавством України, враховуючи роз’яснення Мінрегіону, протиправним є відмова у видачі забудовнику містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, на яку вже раніше видавалися містобудівні умови та обмеження та були реалізовані забудовником.